Kazik Na Żywo “Bar la Curva/Plamy na słońcu”, wyd.SP RECORDS, 2011

3 lutego 2012 22:08
Want create site? Find Free WordPress Themes and plugins.

Konkret

KNŻ wrócił. Zespół który grał i -dzięki wszystkim którym dziękować należy- gra nadal kawał dobrego, ciężkiego rocka. 12 lat upłynęło od czasu ukazania się ostatniej, studyjnej płyty zespołu, a na rodzimym rynku nie cierpimy na nadmiar kapel grających konkretnie, z wartościowym przekazem. Kazik Staszewski teksty pisać umie, to wie każdy, a panowie: Kwiatek(bas), Burza(git), Litza(git) i Goehs(perk) to świetna ekipa współtworząca projekt o nazwie Kazik Na Żywo

Otwierający płytę utwór „Bar La Curva” to mocny cios na przywitanie po powrocie. Słychać że zostali tacy jak ich pamiętamy. Od pierwszych dźwięków „Bar la Curva/Plamy na słońcu” da się jednak słyszeć ślad zostawiony przez rozpędzającą się Luxtorpedę Roberta „Litzy” Friedricha. Idealnym przykładem na to jest „Hanna Gronkowiec walczy”, gdzie główny motyw to typowy dla nowego bandu Litzy perkusyjno-gitarowy groove. Za nic nie da się uniknąć porównań do „Autystycznego” z Torpedowego debiutu. Nie przeszkadza to jednak w niczym, przeciwnie, już przy drugim przesłuchaniu chce się zawtórować do refrenu ”Z tarczą albo na tarczy/Hanna Gronkowiec walczy!”.

Gitarowa, Burzowo-Litzowo szarża rozpędza się na dobre w „Czemu Ach Czemu” gdzie marszowy rytm wybija, jak zwykle w wysokiej formie, perkusista Goehs. Numer ten dzięki melodyjnemu refrenowi idealnie nadaje się na singiel i kolejny hit w kolekcji Kazika.

Marzenia Swoje Mniej” to ciężki punkowy riff i mocny, sugestywny wokal Kazika plus melodyjny refren z okolic Dead Kennedys. Podobny klimat słychać w kolejnym „Przecięty na Pół”. Biafrowe skandowanie i polityczny tekst sprawiają że numer brzmi jak wyjęty z sesji do „Porozumień Ponad Podziałami”.

Ciekawe, łamane frazowanie gitarowe pojawia się w „Jak zło się rodzi”? W tym kawałku gitary Burzy i Litzy znów wysuwają się na pierwszy plan. W „Polska jest Ważna” KNŻ jawi się tym czym był zawsze, zespołem który choć wybiera szablonowe rozwiązania, to potrafi je połączyć w muzyczno-liryczny przekaz który odświeża polsko-rockową krainę. „Plamy na słońcu” czyli już Kazikowy klasyk, przekonuje udanym tekstem pełnym odniesień do obecnych wydarzeń, przeplatanych sarkastyczną rymowanką. Do Polaków przemawiają takie teksty Kazika: mocno polityczne i dosadnie opisujące nasze narodowe cechy, do tego przyprawione charakterystycznym dla niego poczuciem humoru: „Gdyby nie słupek/gdyby nie poprzeczka/gdyby się nie przewrócił byłaby rzecz wielka”

Z kolei słuchając tematu przewodniego „Nikomu nie cofam poparcia” chce się zakrzyknąć „I feed on acidofilia”! Tak, duch Acid Drinkers i ich utworu „Acidofilia” unosi się nad 11 utworem na płycie. (Litza na pewno nie grał na 2 fronty gdyż podczas sesji do „Acidofilii” nie było go już od kilu lat w szeregach Kwasożłopów)

Plamy na słońcu/Bar la Curva” nowej twarzy KNŻ nie pokazują ale to właśnie plus nie do przecenienia. Takie powroty smakują najlepiej, w dobrze zapamiętanej formie z wszystkimi atutami . Są gitarowe riffy, jest nadająca wszystkiemu wyrazistości sekcja rytmiczna, jest Kazik w dobrej formie wokalnej ( nie śpiewa z tą pijanie-męczącą manierą którą da się coraz częściej słyszeć w innych jego projektach). Są jedyne w swoim rodzaju teksty Staszewskiego, obecny jest również jeden z powodów powstania Kazika na Żywo czyli granie oparte na pomysłach RATM (np. „Nie ma Boga” )

Bar la Curva/Plamy na słońcu” to płyta która ładnie czesze, cieszy i bez odkrywania nowych lądów wygodnie sadowi KNŻ na fotelu lidera polskich rozgrywek rockowych. Takie kawałki jak „Szybciej” skłaniają do powiedzenia „a jednak można”. Jednak można zagrać rockowo, ciekawie, melodyjnie z mocnym ale nie nudno-moralizującym przekazem. Kazik Na Żywo wrócił, i dobrze się stało.

  Janusz Szwarc

Did you find apk for android? You can find new Free Android Games and apps.

Dodaj swój komentarz


E-mail (wymagany, nie publikowany)

Zobacz wszystkie wywiady ›