NADCHODZI MAGICZNE „PRZEDWIOŚNIE”

31 stycznia 2014 18:56
Want create site? Find Free WordPress Themes and plugins.

Przedwiośnie” to tytuł drugiego singla Karoliny Skrzyńskiej z jej debiutanckiej płyty „W oddali”. Wokalistka zabiera słuchaczy do niczym nieograniczonej przestrzeni magicznej melodii i poetyckiego tekstu, a pomagają jej w tym znakomici polscy muzycy i rzadko słyszane instrumenty. 

„Przedwiośnie” jako drugi singel doskonale wpasowuje się w jeszcze zimowy, ale już powoli zmierzający w kierunku wiosny, czas. Utwór nawiązuje do polskich ludowych korzeni, a charakterystyczny folkowy zaśpiew nadaje mu lekko transowy charakter. Zaczyna się delikatnie, nostalgicznie, lekko ospale, żeby chwilę potem nabrać rozpędu i muzycznego rozmachu. Jest naturalnie, poetycko, magicznie.

https://soundcloud.com/karolina-skrzynska/przedwios-nie

Karolina Skrzyńska to niespokojny duch. Wokalistka, autorka muzyki i tekstów. Artystka podążająca własnym tropem, poszukująca inspiracji w książkach, podróżach, dźwiękach, naturze, ale także w rytmie codziennego życia. Nie uznaje podziałów kulturowych ani stylistycznych. Stąd niezwykła przestrzenność autorskiej, bardzo dobrze przyjętej płyty „W oddali”, która łączy w sobie różne gatunki muzyczne, zapraszając jednocześnie do krainy baśni, najróżniejszych emocji, wygenerowanych także poprzez dźwięki instrumentów z różnych stron świata.  Na płycie można usłyszeć między innymi santur (perskie cymbały), Oud (lutnia turecka), Dun Dun (wielki ludowy bęben), czy lirę korbową. Słychać tu folk, jazz, muzykę klasyczną i filmową, a wszystko to splata się w spójną całość, tworząc jednocześnie niezwykłe bogactwo dźwięków, muzycznych smaków i barw. Nic tu nie jest oczywiste, a uzyskana niejednoznaczność pozwala na indywidualny, nieskażony łatwymi interpretacjami odbiór.

Znaleźć tu można dużo natury, uczuć, odmiennych od pędzącej codzienności przestrzeni, słychać szumy lasów i strumieni, echa dziadowskich śpiewów. Jest we mnie jakaś taka dziwna tęsknota za światem, który ginie gdzieś we współczesności. – mówi o sobie i swojej płycie  Karolina Skrzyńska.

W nagraniu płyty wzięli udział czołowi polscy muzycy, m.in. Royal String Quartet, Maciej Szczyciński, Robert Siwak, Krzysztof Poliński, Leszek Matecki.

Karolinę Skrzyńską będzie można usłyszeć 4 lutego (wtorek) w warszawskim Klubie Barometr, a także 24 lutego (poniedziałek) w warszawskim Skwerze, w ramach Koncertów Urodzinowych Chopina. 

                                                                                        ***

Jeden z najbardziej nieprawdopodobnych, pięknych, pełnych, charakterystycznych głosów w tej części świata. Chyba najbardziej zachwyca mnie w nim nawet nie jego oryginalny ton, a to, że jest tak doskonale współczesny, bez popularnych i oczywistych wpływów »lokalnych«, czy natrętnych stylizacji – Marcin Kydryński, Polskie Radio Trójka.

Karolina Skrzyńska jest wyjątkowo utalentowaną młodą kompozytorką i autorką tekstów oraz świetną wokalistką, o charakterystycznym, ciemnym głosie. Jej muzyka, pełna szczerości, wrażliwości i wzruszeń, z pewnością wnosi do polskiej kultury powiew świeżości i oryginalności, wyzbyty bezmyślnego naśladownictwa popkulturowych trendów – Krzesimir Dębski.

Karolina sięga (…) w głąb muzyki etnicznej. Śpiewając podróżuje po kontynentach, ale nie zapomina
o swojej słowiańskiej wrażliwości –
Konrad Wojciechowski, Dziennik Metro.

Gdzieś po muzycznej mapie Polski rozsiane są perełki, zespoły i artyści, o których słyszeli tylko nieliczni szczęśliwcy lubujący się dźwiękami spoza fonograficznego mainstreamu. Czasami ktoś jednak owe perły wyławia i ma ochotę zaprezentować je światu – jedną z nich jest Karolina Skrzyńska. – Jurek Gibadło, Audio Magazyn.

***

Płyta  „W oddali” wydana została w 2013 roku przez Mystic Production i powstała
w prestiżowym Studio 7 w Piasecznie, pod okiem Błażeja Domańskiego – producenta odpowiedzialnego za sukcesy brzmieniowe wielu płyt (6 nominacji do Fryderyka i jedna statuetka – DagaDana) oraz za brzmienie m.in. muzyki filmowej Krzesimira Dębskiego (Bitwa Warszawska 1920).

W powstanie płyty zaangażowali się czołowi polscy muzycy  – klasyczni, etniczni, rozrywkowi – którzy razem z Karoliną udowadniają, że muzyka nie zna granic stylowych i kulturowych:

Royal String Quartet – jeden z najlepszych kwartetów smyczkowych w Europie, odnoszący sukces fonograficzny i koncertowy na świecie.

Maciej Szczyciński – kontrabasista i basista, muzyk sesyjny, współpracujący m.in. z Michałem Bajorem, uczestniczący w wielu nagraniach muzyki filmowej („Essential Killing” Skolimowskiego, „Lejdis”, „Dlaczego nie!”).

Marta Maślanka – cymbalistka, santurzystka. Na stałe współpracująca z Michałem Lorenzem
i Krzesimirem Dębskim. Wykonawczyni jednej z najpiękniejszych partii cymbałowych w historii muzyki filmowej w filmie “Bandyta” z muzyką Michała Lorenza.

Robert Siwak – bębny obręczowe, dundun. Muzyk etniczny i klasyczny. Na stałe współpracujący
z Michałem Lorenzem.

 

Remek Zawadzki producent muzyczny, perkusista podbijającego sceny muzyczne Afrokolektywu.

Krzysztof Poliński legendarny perkusista rockowy. Można usłyszeć go na płytach i koncertach

Urszuli, Edyty Bartosiewicz, Lipnickiej i Portera.

Leszek Matecki jeden z najbardziej cenionych gitarzystów polskich, który współpracuje m.in.
z Brodką, Nosowską, Ewą Bem, Robertem Chojnackim, Ryszardem Rynkowskim oraz przy wielu nagraniach muzyki filmowej („1920 Bitwa Warszawska”, „Kołysanka”, „Ranczo”).

A także: Urszula Stosio (gitara), Maciek Cierliński (lira korbowa), Mateusz Szemraj (oud), Jan Kubek (tabla, cajon), Mateusz Pliniewicz (skrzypce). Za aranżacje partii orkiestrowych (5, 7, 8, 9) odpowiadali Tomasz Łuc i Nikola Kołodziejczyk.

                                                                                     ***

Karolina Skrzyńska to wokalistka wszechstronnie wykształcona muzycznie. Uczyła się w Państwowej Szkole Muzycznej I i II stopnia (skrzypce, śpiew), uczestniczyła w licznych warsztatach i klasach mistrzowskich (Charlotte Lehmann). Od najmłodszych lat brała udział w wielu koncertach na terenie Polski. Jako nastolatka występowała na deskach Gliwickiego Teatru Muzycznego, odgrywając główne role w musicalach młodzieżowych.

W 2012 r. ukończyła z wyróżnieniem studia teatrologiczne na Uniwersytecie Jagiellońskim, równocześnie rozpoczęła studia doktoranckie. Specjalizuje się w staropolskim teatrze muzycznym.
W trakcie studiów powołała teatr „Bez Maski”. Do tej pory wraz z innymi studentami udało jej się zrealizować swój autorski spektakl poetycko-muzyczny, oparty na życiu i twórczości Tadeusza Nowaka, o tytule „Jeszcze go widzę, słyszę jeszcze”. Skupia się na pracy artystycznej, koncertuje. Prowadzi zajęcia muzyczno-teatralne dla dzieci i młodzieży. Doskonale również czuje się przed kamerą – prowadziła program edukacyjny dla młodzieży w Telewizji Canal +.

Odnosi sukcesy w muzyce filmowej – gościnnie wstępuje w koncertach poświęconych jej najpiękniejszym melodiom (m.in. w kompozycjach Zygmunta Koniecznego czy Zbigniewa Preisnera). Wokalne umiejętności Karoliny zostały także docenione przez producentów filmowych. W styczniu 2013 r. spełniło się jedno z jej marzeń – została zaproszona do wykonania muzyki do filmu „Syberiada Polska” Janusza Zaorskiego. Pełen wzruszeń, nostalgii i smutku obraz dopełnia muzyka Krzesimira Dębskiego, a także sama Karolina, śpiewająca romanse starorosyjskie, odtwarzane
z patefonu w kluczowych momentach filmu, przez głównych bohaterów.

Oprócz rozwijania własnych pasji chętnie udziela się charytatywnie. Występowała m.in. na Gali Finałowej akcji Towarzystwa Pomocy im. św. Brata Alberta lub w czasie obchodów Światowego Dnia Serca na rynku głównym w Krakowie. Razem z Szkołą Podstawową nr. 134, podczas koncertu, zbierała na pomoce dydaktyczne. Była wolontariuszką w Fundacji Anny Dymnej „Mimo Wszystko”, pomagała przy prowadzeniu teatru dziecięcego przy fundacji „Hipoterapia” w Krakowie. W 2008 roku zdobyła licencję hipoterapeuty, specjalizuje się w pracy z dziećmi dotkniętymi autyzmem, stosując autorskie  metody łączące terapię poprzez sztukę z terapeutyczną jazdą konną.

Did you find apk for android? You can find new Free Android Games and apps.

Dodaj swój komentarz


E-mail (wymagany, nie publikowany)

Zobacz wszystkie wywiady ›