Festiwal Tauron Nowa Muzyka 2010

9 sierpnia 2010 20:34
Want create site? Find Free WordPress Themes and plugins.

TNM5_logo

Ostatni weekend sierpnia, to już tradycyjnie data zarezerwowana na najciekawszą imprezę muzyczną w Polsce, czyli piątą, jubileuszową odsłonę Tauron Nowa Muzyka Festiwal. Podobnie jak w poprzednich latach, tak i tym razem chcielibyśmy zaprezentować Wam najlepszych, najambitniejszych i najzdolniejszych twórców z pogranicza awangardy, elektroniki, jazzu i muzyki tanecznej i w tym właśnie celu zapraszamy Was na cztery dni do Katowic.

To właśnie tutaj, w samym sercu Śląska, na postindustrialnych ruinach KWK Katowice (Muzeum Śląskie), które już w zeszłym roku zapewniły niesamowitą i niepowtarzalną oprawę naszemu festiwalowi, pomiędzy 26 a 29 sierpnia będziecie mogli posłuchać rewelacyjnej muzyki oraz wziąć udział w licznych imprezach towarzyszących: pokazach filmowych, warsztatach fotograficznych oraz wypadach po okolicy, organizowanych pod hasłem alternatiff turistik.

Jednak najważniejsze jak zwykle będą gwiazdy naszego festiwalu i już dziś możemy obiecać, że na pewno nie zabraknie ogromnych niespodzianek. Swój udział potwierdzili muzycy grupy Jaga Jazzist, której nie trzeba przedstawiać chyba żadnemu fanowi jazzu i nowych brzmień, bo w ciągu ostatnich piętnastu lat niewiele zespołów w tak radykalny, a jednocześnie przebojowy sposób podbiło serca słuchaczy. Począwszy od debiutanckiego Jævla Jazzist Grete Stitz aż po opublikowany w tym roku najnowszy album – One-Armed Bandit, norwescy mistrzowie udowadniają, że skandynawski nu-jazz to prawdziwa potęga, z którą trudno konkurować zarówno w studiu, jak i na scenie. Ich koncerty – połączenie szalonych improwizacji, doskonałego wyczucia rytmu i popowej wrażliwości z wirtuozerskimi popisami muzyków, nie bez przyczyny bywają nazywane gdzieniegdzie „tanecznymi odpowiednikami występów King Crimson.”

Guilermo Scott Heren działaja już od 13 lat i kryjący się pod dziesiątkami pseudonimów nieustaje w poszukiwaniach, które prowadzą go od zimnej, sterylnej elektroniki, nagrywanej pod szyldem Delarosa & Ashora, poprzez minimalistyczne, rockowo – folkowe kompozycje Savath & Savalas, po cieszący się ogromnym uznaniem fanów ikrytyki IDM-owy hip-hop Prefuse 73 i mistrzowski jazz nagrywany pod fikcyjnym imieniem Ahmada Szabo. Jest to twórca obdarzony niesłychaną, muzyczną wyobraźnią, zdolny na przykład do ożywienia starych katalońskich pieśni i pokazania ich uroku słuchaczom wychowanym w zupełnie odmiennym środowisku muzycznym, jak również do rozpisania swoich doświadczeń z podróży do Japonii w zwarty koncept album, dzięki któremu możemy poznać stany psychiczne człowieka znajdującego się w zupełnie obcej kulturze. To właśnie ta cecha twórczości Herrena skłoniła nas do zaproszenia na koncert finałowy jednej z najbardziej utytułowanych polskich orkiestr kameralnych – tyskiej Orkiestry Aukso, znanej ze współpracy z największymi rodzimymi jazzmanami – Leszkiem Możdżerem, Tomaszem Stańką czy Michałem Urbaniakiem oraz otwarcia na najciekawsze rodzaje awangardy we współczesnej muzyce poważnej, co prowokuje porównania z legendarnym Kronos Quartet.
Ich występ u boku Guilermo Scotta Herena to fascynujące spotkanie europejskiej tradycji kameralnej i najciekawszych pomysłów we współczesnej muzyce elektronicznej, połączenie precyzji, jakiej wymaga prowadzenie całej orkiestry ze sztuką spontanicznego improwizowania dźwięków i przekształcania ich na żywo przy pomocy rozbudowanej maszynerii.
Mamy nadzieję, że to niesamowite widowisko stanie się dla Was źródłem niezapomnianych przeżyć, pokazując w jak doskonały sposób mogą się przenikać całkowicie odmienne sposoby myślenia o muzyce i jak wspaniale brzmią tego typu dialogi kultur w miejscu symbolizującym tradycję ufundowaną na zupełnie innych zasadach.

Dla miłośników muzyki nieco bardziej syntetycznej przygotowaliśmy prawdziwą gratkę w postaci koncertu Nosaj Thinga, którego debiutancka płyta Drift stała się jedną z największych ubiegłorocznych niespodzianek, zwracając uwagę całego świata na młodego Kalifornijczyka. W swoich nagraniach pełnymi garściami czerpie zarówno z hip-hopowego dziedzictwa, jak i z dorobku sceny IDM, tworząc muzykę, która tak naprawdę wymyka się wszelkim etykietom, dryfując swobodnie pomiędzy hip-hopową psychodelią spod znaku Prefuse 73 i ostro powykręcanymi rytmami, pod którymi mogliby się podpisać Madlib z Flying Lotusem. Dodatkową atrakcją będą bez wątpienia wspaniale wizualizacje, które stanowią integralną część całego występu.

Nie będzie to oczywiście jedyny hip-hopowy artysta, jakiego będziecie mogli wysłuchać na festiwalu, ponieważ kolejnym twórcą, który potwierdził swoją obecność jest Kidkanevil, jeden z najciekawszych przedstawicieli brytyjskiego hip-hopu, autor trzech doskonale przyjętych płyt i jeden z ulubionych wykonawców DJ Shadowa. Nie bez powodu zresztą, bo jak twierdzą krytycy muzyka Kidkanevil, to wypadkowa dźwięków kreowanych przez J Dilla, Bonobo i Shadowa właśnie, mocno osadzona w klasycznym soulu i hip-hopie, nie stroniąca jednak od dubstepowych ataków basem i gościnnych wokaliz w wykonaniu takich gwiazd jak DJ Vadim, Yarah Bravo czy Andreya Tirana. Podczas festiwalu możemy się spodziewać zarówno materiału z płyt, jak i porywającego setu DJ-skiego, co o tyle istotne, że to właśnie ten twórca od dobrych kilku lat cieszy się zasłużonym tytułem najlepszego DJ w Wielkiej Brytanii.

Stephen Wilkinson znany jako Bibio – jeden z najznamienitszych przedstawicieli elektronicznego folku. Brytyjski artysta jest zupełnym samoukiem, który komponowaniem zajął się stosunkowo późno, bo podczas studiów na Uniwersytecie Middlesex w Londynie. Dziś jest uznanym producentem i multiinstrumentalistą, którego porównuje się do Grizzly Bear i Boards of Canada.
Ciekawostką jest zresztą fakt, że jeden z członków tego drugiego projektu nazwał muzykę Bibio “odtrutką na współczesną laptopię wymuskanej elektroniki” i osobiście wysłał jego demówkę do wytwórni Mush, co zaowocowało podpisaniem kontraktu i wydaniem debiutanckiego albumu “Fi” w 2004 roku.
Obecnie Wilkinson jest również związany z Warp Records, w barwach której nagrał przed rokiem dwie wysoko oceniane płyty: “Ambivalence Avenue” i “The Apple And The Tooth”. Muzyka Bibio bazuje na samplach, field recordingu, rozmytych klawiszach i zmodyfikowanej gitarze, do których ostatnio coraz śmielej wkradają się także perkusjonalia, hip-hopowe beaty i wokal samego artysty
Zbudowana z tych elementów nostalgiczna całość jest dodatkowo skąpana w szumiących podkładach generowanych przez wiekowy sprzęt nagraniowy. Wilkinson w intrygujący sposób wykorzystuje różne wpływy i łączy syntetyczną elektronikę z organicznym brzmieniem, kreując jedyną w swoim rodzaju oniryczną atmosferę. Na koncercie w Katowicach Bibio zaprezentuje nietypowy set didżejski, w ramach którego możemy spodziewać się remiksów, rzadkich i niepublikowanych utworów oraz okazjonalnego sięgania po gitarę, bo jak twierdzi sam zainteresowany: “Nie jestem didżejem, lecz muzykiem”.

DMX Krew Solowy projekt Edwarda Uptona, brytyjskiego DJa, producenta, założyciela oficyny wydawniczej Breakin’ Records i prawdziwego weterana sceny elektronicznej, którą współtworzy od połowy lat 90. Upton został wówczas zauważony przez samego Richarda D. Jamesa vel Aphex Twin, dzięki czemu nakładem wytwórni Rephlex Records ukazały się cztery albumy zawierające mieszankę disco, elektro, breakbeatu, glitchu i braindance’u.
O muzyce DMX Krew mówi się, że jednoczy technologiczny chłód Kraftwerk z ciepłem romantycznego synth-popu. Jak dotąd dyskografia Uptona liczy kilkanaście płyt długogrających, niezliczoną ilość singli, epek i remiksów wydanych pod różnymi pseudonimami oraz imponującą tradycję szalenie energetycznych występów na żywo. Upton jest też znany z prześmiewczego poczucia humoru, co znajduje swój wyraz w doborze sampli z lat 80., przebojowych liniach melodycznych, ironicznych zaśpiewach i kiczowatych okładkach płyt. Zmutowany pastisz techno-popu w wykonaniu DMX Krew z pewnością porwie wszystkich sympatyków retro i rave’u do tańca pod katowickim niebem.

Loops Haunt pod tym pseudonimem kryje się Scott Douglas Gordan – rodowity Szkot i wielka nadzieja nowych brzmień. Młody producent zabłysnął w tym roku znakomitymi epkami “Impact Omnihammer/Joplin” i “Rubber Sun Grenade”, które z miejsca przyniosły mu uznanie. Gordan uprawia niemożliwą do sklasyfikowania transgresywną muzykę, gdzie glitch-hopowe beaty i dubowe linie basowe torują drogę industrialnym zgrzytom i szalonej sampleriadzie, jakiej nie powstydziłby się sam Amon Tobin. Pomimo młodego wieku i skromnego dorobku, Loops Haunt supportuje największych – od Aphexa Twina i Clarka, aż po Luke’a Viberta i Merzbowa – zaś jego występy są opisywane jako absolutnie obłędne, o czym na pewno przekonamy się już pod koniec sierpnia w Katowicach.

Kolejnym wykonawcą, którego możemy Państwu przedstawić, jest King Midas Sound. Sama nazwa być może nie budzi jeszcze zbyt wielkich emocji, wystarczy jednak powiedzieć, że kryje się pod nią Kevin Martin, twórca legendarnego The Bug i jednego z najbardziej radykalnych projektów w dziejach nowych brzmień – Techno Animal, żeby każdy miłośnik elektronicznych bitów natychmiast na nią zwrócił uwagę. Tym razem jednak Martin opuszcza terytorium agresywnego dubstepu i szalonej awangardy, aby oddać hołd muzyce, na której zapewne wychowała się większość publiczności naszego festiwalu – trip-hopowi oraz Bristol Sound. Można tam odnaleźć wszystkie składniki definiujące brzmienie sprzed prawie dwóch dekad, wyraźne hołdy dla takich mistrzów jak Tricky, Massive Attack czy Bill Laswell, wciąż jednak jest to projekt Martina – człowieka, który doskonale wie, jak poderwać do tańca nabity po brzegi namiot.

Gonjasufi obecnie znany jest on przede wszystkim jako pierwszorzędny muzyk i nadzieja wytwórni Warp Records. Podczas koncertu Gonjasufi festiwalowy namiot z pewnością zadrży w posadach!
Line-up uzupełnia trio Three Trapped Tigers. Ten młody, porównywany do Battles i Squarepushera zespół pochodzi z Londynu i ma na koncie trzy znakomicie przyjęte epki.
Dotychczas potwierdzone gwiazdy TFNM:

Jaga Jazzist, Bonobo Live Band, Autechre, Moderat, Lou Rhodes, Bibio, Gonjasufi, Three Trapped Tigers, DMX Krew, Loops Haunt, Gaslamp Killer, King Midas Sound, Mary Anne Hobbs, Pantha du Prince, Floating Points & Fatima, Kidkanevil, Nosaj Thing!

Sponsorem głównym festiwalu jest TAURON Polska Energia.
TAURON Polska Energia SA jest drugim pod względem wielkości producentem energii elektrycznej w Polsce oraz liderem sprzedaży. Grupa Tauron obejmuje swoim działaniem 17 proc. powierzchni kraju, zatrudnia ok. 28 tys. osób i jest jednym z największych podmiotów gospodarczych w Polsce, dysponującym kapitałem ok. 13,7 mld zł. Grupa posiada aktywa we wszystkich elementach łańcucha wartości charakterystycznego dla sektora elektroenergetycznego (wydobycie, wytwarzanie, odnawialne źródła energii, dystrybucja, sprzedaż). W skład Grupy Tauron wchodzą 93 podmioty, m.in. Południowy Koncern Węglowy, Południowy Koncern Energetyczny, Enion, EnergiaPro, Enion Energia, EnergiaPro Gigawat, PEC Katowice, EC Tychy, Jeleniogórskie Elektrownie Wodne.”

źródło: Materiały promocyjne organizatora

Did you find apk for android? You can find new Free Android Games and apps.

Dodaj swój komentarz


E-mail (wymagany, nie publikowany)

Zobacz wszystkie wywiady ›